Selskaper
  • NTS ASA
  • SalmoNor
  • FRØY
  • NRS

SalmoNor AS

  • Hjem
  • Om SalmoNor
    • Jobb hos oss
    • Styret
    • Historie
    • Verdikjede
  • Aquatraz
  • Aktuelt
  • Kontakt

17. juni 2022

Signerer byggekontrakt på verdens første hydrogendrevne arbeidsbåt 

Illustrasjon av den 14,99 meter lange hydrogenelektriske katamaranen som skal bygges av MOEN Verft på Kolvereid, og som fra høsten 2023 kan bunkre lokalprodusert grønt hydrogen på Kråkøya kysthavn. Illustrasjon: H2 Marine

Salmonor og MOEN Verft signerer kontrakt på bygging av verdens første H2-elektriske arbeidsbåt. Katamaranen skal høsten 2023 tanke grønt, lokalprodusert hydrogen.

Den 15 meter lange katamaranen og bunkringsløsningen for hydrogen er utviklet på Salmonors kravspesifikasjoner av et industrikonsortium bestående av ledende aktører innen miljøvennlige båt- og energiløsninger.

– Utviklingsarbeidet som det siste året er gjort i tett samarbeid med industrikonsortiet, har gitt oss design og teknologivalg for en trygg, god og pålitelig arbeidsplattform. Fartøyet vil fra høsten 2023 bidra til å redusere det samlede fotavtrykket fra vår lakseproduksjon, og samtidig redusere drivstoffkostnadene, sier prosjektleder Roger Eiternes i Salmonor.

Prosjektleder Roger Eiternes (til høyre) har stor tro på det banebrytende hydrogenfartøyet som adm. dir. Paul Ingvar Dekkerhus skal bygge ved selskapets verft på Kolvereid.

Skal bygges på Kolvereid

MOEN Verft har ledet industrikonsortiet og skal bygge det som blir verdens første hydrogen-elektriske havbruksfartøy på sitt eget verft på Kolvereid i Nærøysund kommune. Fartøyet er designet av Marin Design, Moen Marin har ansvar for fremdrift. NTE Energi og H2 Marine skal bygge pilotanlegget som skal forsyne fartøyet med lokalprodusert, grønt hydrogen. Den offensive hydrogensatsingen er støttet med 28,75 millioner kroner av Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet gjennom det statlige Pilot E-programmet.  

– Statens tro på dette prosjektet har vært uvurderlig, og uten det økonomiske bidraget ville det ikke vært mulig å realisere, sier konsortiets leder Paul Ingvar Dekkerhus, administrerende direktør i MOEN Verft.

En grønn gamechanger

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Trøndelag mener hydrogenfartøyet er en viktig gamechanger for både havbruks- og fiskerinæringene.

– Trøndelag skal styrke sin posisjon som en viktig, bærekraftig matregion i Norge. Det krever nye teknologi- og energiløsninger også i fartøyene som brukes til matproduksjon fra havet. Både Trøndelag, Norge og verden trenger slike praktisk gjennomførbare prosjekter som er utviklet og skal bygges og driftes på Namdalskysten, sier Sandvik.

Statsminister Jonas Gahr Støre på tur i land etter besøk ombord i MOEN 1, en lavutslipps dieselelektrisk katamaran, i 2021.

Dagens statsminister Jonas Gahr Støre lot seg tydelig inspirere, da han ble presentert for den namdalske hydrogensatsingen rettet mot havbruksnæringen for nøyaktig ett år siden.

– I møte med bedrifter i Rørvik ser jeg den sterke viljen til å bidra i omstillingen til et mer klima- og naturvennlig næringsliv, skrev Støre i en kronikk i Dagsavisen.

I Hurdalsplattformen går Støre-regjeringen inn for utbygging av lade- og fylleinfrastruktur for fornybart drivstoff langs kysten innen 2025, og vil bidra til å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen der produksjon, distribusjon og bruk utvikles parallelt. Når Salmonor-fartøyet sjøsettes i 2023, står også et pilotanlegg for lokal produksjon av grønt hydrogen klart.

Starten på noe større

Nærøysundordfører Amund Hellesø er imponert og stolt over gjennomføringskraften det lokale næringslivet legger for dagen.

– Nærøysund er en stor havbruks-, fiskeri- og landbrukskommune i Norge, og grønn utviklingskraft er viktig for å produsere sunn og ren mat med minst mulig fotavtrykk. Salmonors historiske kontraktsinngåelse er en viktig milepæl på vei mot en nullutslipps energihub for de 35.000 årlige skipspasseringene i Nærøysundet, sier Hellesø.

Det er søkt om et nasjonalt knutepunkt for maritimt hydrogen i Nærøysund, som vil kunne forsyne alle typer fartøyer med grønt hydrogen allerede i 2025.

– Den kostnadseffektive bunkringsløsningen som utvikles til Salmonor-båten komplementeres da med en løsning som gjør det mulig å fylle ett tonn hydrogen i timen på større fartøyer, forteller Håvard Grøtan Nilsen i NTE.

 

 

Personvernerklæring

Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.

1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)

Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson. Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern. En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.

2. Søk

Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.

3. Del/tips-tjenesten

Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.

4. Nyhetsbrev

Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.

5. Påmelding, skjema

Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg. Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson. Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen. Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.

6. Side- og tjenestefunksjonalitet

Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.

7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser

På www.nettvett.no kan du lese om hvordan du stiller inn nettleseren for å godta/avvise informasjonskapsler, og få tips til sikrere bruk av internett.

Salmonor AS

Full kontroll på egen smoltproduksjon, nitten konsesjoner for oppdrett av laks, fire utviklingskonsesjoner, to FoU-konsesjoner, en visningskonsesjon og et eget foredlingsanlegg – og et velrenommert, internasjonalt salgsapparat.

 

Kontaktinfo

Nyveien 20
7900 Rørvik

Tlf.: (+47) 908 44 800
E-post: post@salmonor.no

Lik oss på facebook

Bygget på WordPress av Smart Media AS i samarbeid med PKOM AS ・Personvernerklæring